گروه وکلا و مشاورین حقوقی

کلاهبرداری از طریق خواستگاری

خلبان قلابی که با شناسایی دختران دم بخت در سایت‌های همسریابی از آنها اخاذی میلیونی می‌کرد، سرانجام در دام ماموران گرفتار شد.

یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: مدتی پیش در یکی از سایت‌های همسریابی با مردی به نام «کسری» آشنا شدم. او خودش را مهندس هوافضا و در ادامه خلبان معرفی کرد و با چرب زبانی توانست اعتمادم را جلب کند. برای همین شماره تماس خود را به او داده تا با یکدیگر آشنا شویم. مدتی پس از آن، کسری با من تماس گرفت و قرار ملاقات گذاشت. بعد از اینکه چند بار همدیگر را دیدیم، کسری برای خواستگاری به خانواده‌ام مراجعه کرد و آنها نیز باور کردند که او خلبان است و برای همین با ازدواج‌مان موافقت کردند.

این مرد چند روز بعد از خواستگاری با من تماس گرفت و مدعی شد که از طرف محل کارش خانه‌هایی با قیمت ارزان در اختیارشان قرار داده‌اند که اگر بخواهم می‌توانم با پیش خرید یکی از آنها اقدام به سرمایه‌گذاری کنم. آن روز وسوسه شدم که یکی از واحدها را خریداری کنم و قرار شد در مرحله اول مبلغ هفت میلیون تومان پرداخت کنم تا کسری کارهای ادارای پیش خرید آپارتمان را انجام دهد اما بعد از پرداخت این مبلغ، ناگهان کسری به طرز عجیبی ناپدید شد و دیگر پاسخگوی تماس‌های من نبود. وقتی راهی محل کارش شدم، فهمیدم که کسی با مشخصات کسری در آنجا کار نمی‌کند و آن زمان بود که فهمیدم فریب یک کلاهبردار را خورده‌ام.

با توجه به شیوه و شگرد متهم پرونده در فریب دختران جوان و دریافت وجوه میلیونی در قالب کلاهبرداری یا اخاذی، کارآگاهان مطمئن شدند که این شخص باید یک مجرم حرفه‌یی در زمینه جعل عناوین و کلاهبرداری باشد. به همین خاطر بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه‌دار مورد بررسی قرار گرفت و تمامی شکات پرونده موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام محمدرضا 43 ساله شدند.
سوابق و تعدد جرایم «محمدرضا.ی» نشان می‌داد که وی از سال 1370، 11 بار به اتهام ارتکاب جرایم مختلف جعل عناوین، خیانت در امانت، جعل مدارک شناسایی و هویتی، سرقت، کلاهبرداری (چندین سابقه در سال‌های مختلف)، استفاده از اسناد مجعول، غصب عناوین دولتی و فریب در ازدواج، اخاذی و تحصیل مال نامشروع دستگیر و روانه زندان شده است.

جعل عناوین و هویت‌های مختلف

با شناسایی متهم از سوی شکات پرونده مشخص شد که محمدرضا با جعل عناوین مختلف به ویژه معرفی خود تحت عنوان «خلبان» و با اسامی مختلف مجعول «کسری سعادت»، «علیرضا علیپور» و «رضا سعیدی»، ابتدا از طریق سایت‌های همسریابی طرح آشنایی با شکات را اجرا و علاوه بر سوءاستفاده از اعتماد این افراد، اقدام به دریافت مبالغ مختلف از آنها کرده است.

دستگیری متهم
در ادامه رسیدگی به پرونده و با انجام اقدامات گسترده پلیسی و در شرایطی که متهم هیچ گونه محل و نشانی مشخصی از محل سکونت خود به جای نگذاشته بود، سرانجام کارآگاهان موفق به شناسایی محل تردد وی در پارک الغدیر منطقه یافت آباد شده و این محل را تحت مراقبت‌های پلیسی قرار داده و سرانجام موفق به دستگیری محمدرضا شدند.

توصیه به خانواده ها

تا به خواستگار دخترتان مطمئن نشده اید ؛ تا با خانواده وی کامل آشنا نشده اید ؛ تا کاملا” از شغل او اطمینان حاصل نکرده اید , مراقب ارتباط مالی با وی باشید و تا آنجا که ممکن است از معامله پرهیز نمایید.

تماس جهت سوالات حقوقی و کیفری 09123598168

بدون نظر

ارسال نظر