گروه وکلا و مشاورین حقوقی

کلاهبرداری با استفاده از فروش کتاب قلابی

گنج‌های خیالی در کتاب‌های قلابی مرد شیاد

در این شیوه کلاهبردار با راه اندازی سایت اینترنتی ( با عنوان ایران سرزمین گنج های گمشده )مبادرت به تبلیغ کتاب هایی می کرد که در آن اسرار و نشانه های گنج های زیرزمینی گفته شده است. اما در حقیقت همه این تبلیغات ترفندی برای کلاهبرداری‌های میلیونی بود.

به شرح ماجرا توجه کنید:
مدتی قبل، مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران باخبر شدند مردی با راه‌اندازی سایت اینترنتی غیرمجاز اقدام به تبلیغ و فروش کتاب‌هایی در زمینه معرفی نمادها و نشانه‌های گنج‌های زیرزمینی می‌کند.

از همان‌ زمان تحقیقات شروع شد و این سایت که با عنوان «ایران سرزمین گنج‌های گمشده» فعالیت می‌کرد شناسایی شد. در این سایت چندین شماره موبایل درج شده بود که مشتریان کتاب‌ها می‌‌توانستند با آنها تماس گرفته و سفارش بدهند. قیمت کتاب‌ها از 300هزار تا 2میلیون تومان بود و این کتاب‌ها با اسامی ‌چشم طلایی، نمادها، نشانه‌ها و اسرار نشانه‌ها که تماما نوشته یک نفر بود و به‌صورت غیرقانونی چاپ شده بود به فروش می‌رفت.

با این اطلاعات، مأموران ردیابی‌های خود را برای دستگیری گرداننده سایت اینترنتی که همان نویسنده کتاب‌ها بود آغاز کردند اما او هر بار شماره تلفن‌های خود را تغییر می‌داد و این کار ردیابی او را سخت‌تر می‌کرد.

در نهایت مأموران واحد اطلاعات و عملیات یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران متوجه شدند که گرداننده سایت قصد دارد کتاب‌هایی را در مرکز تهران به مشتریان خود بفروشد. محل قرار میدان فردوسی بود و مأموران با زیرنظر گرفتن این محل به کمین فروشنده نشستند. عصر همان روز مأموران مردی را دیدند که با یک خودروی ال 90در این محل توقف کرد و کنار خیابان به انتظار ایستاد. این مرد در یک عملیات ضربتی دستگیر شد و در صندوق عقب خودروی وی کارتنی پیدا شد که داخل آن چندین کتاب وجود داشت. همان کتاب‌هایی که مربوط به اسرار و نشانه‌های گنج بود و در سایت اینترنتی تبلیغ شده بود.

مرد 32ساله پس از دستگیری تحت بازجویی قرار گرفت. او که تا سیکل بیشتر درس نخوانده گفت:

«پیش از این برق کار ساختمان بودم اما به آنچه می‌خواستم نرسیدم و همیشه مشکل مالی داشتم. 3سال پیش شخصی را دیدم که به من پیشنهاد داد تا با کمک وی درخصوص گنج یابی کتابی منتشر کنم.می‌گفت از این راه می‌توانیم به پول خوبی برسیم. به‌نظر پیشنهاد بدی نبود. من پذیرفتم و شروع کردم به جمع‌آوری اطلاعات. به‌عنوان مثال درباره شیوه پیدا کردن گورستان شاهزادگانی که هزاران سال قبل در آنجا دفن شده بودند و یا شیوه گنج یابی در تپه‌ها و… اطلاعات زیادی جمع کردم که نمی‌دانستم درست است یا نه و بعد همه آنها را بدون هیچ مجوزی منتشر کردم.

بعد هم سایتی راه‌اندازی کردم و به تبلیغ کتاب‌ها پرداختم. معمولا خریداران با من تماس می‌گرفتند و سفارش کتاب می‌دادند. مشتریانم از سراسر کشور بودند و به من این کتاب‌ها را به هر شهری که می‌گفتند ارسال می‌کردم.»

سرهنگ پاسدار محمد کربلایی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان این خبر به همشهری گفت: با دستگیری این مرد، سایت اینترنتی وی با دستور قضایی مسدود شد.

همچنین در بررسی‌ها مشخص شد که عده زیادی فریب نویسنده این کتاب‌ها را خورده‌اند تا جایی که حاضر شده‌اند حتی 2میلیون تومان برای خرید این کتاب‌های قلابی که مطالبی سراسر دروغ داشتند، پول بپردازند چرا که طبق نظر کارشناسان سازمان نوشته‌ها و اطلاعاتی که درخصوص گنج در این کتاب منتشر شده کاملا دروغ بوده است.وی افزود: متهم این پرونده با قرار قانونی روانه زندان شده است و تحقیقات برای شناسایی همدست وی که در انتشار این کتاب‌ها کمکش کرده بود، ادامه دارد.

منبع : روزنامه همشهری

سه شنبه 30 اردیبهشت 1393

بدون نظر

ارسال نظر