آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی

تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ هیات وزیران درخصوص “آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی” طی نامه شماره ۱۵۴۴۴۹ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

این آئین نامه در راستای تبصره 1 ماده 65 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 و در اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب 1391 و ماده 5 راهکار های جذب و نگهداشت ، تعامل موثر و بازگشت نخبگان مصوب 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب هیات وزیران رسیده است .

کلیه دستگاه‌های اجرایی بجز وزارت اطلاعات ملزم به انجام تکالیف مقرر در این آیین‌نامه هستند.

ضمنا”دستگاه های اجرایی زیر نظر مقام معظم رهبری در صورت مخالفت ایشان ، مشمول این آئین نامه نمی شوند.

در این آئین نامه نخبه ، صاحب استعداد برتر و اجتماع نخبگانی تعریف شده است:

نخبه: فردی برجسته و کارآمد که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چهارچوب ارزش‌های اسلامی اثرگذاری بارز داشته باشد و فعالیت‌های وی بر پایه هوش، خلاقیت ، انگیزه و توانمندی‌های ذاتی از یک سو و خبرگی، تخصص و توانمندی‌های اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

 صاحب استعداد برتر: فردی که با توجه به ویژگی‌های ذاتی خود امکان رسیدن به مرحله نخبگی را دارا می‌باشد ولی هنوز زمینه‌های لازم برای شناسایی کامل و بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است.

 اجتماع نخبگانی: افراد یا گروه‌هایی که به تشخیص بنیاد ملی نخبگان، توانمندی‌های بالقوه یا بالفعل انجام فعالیت‌های نخبگانی را دارا هستند که شامل همه افراد و گروه‌های نخبه و صاحب استعداد برتر می‌باشد.

 بنیادملی نخبگان متعهد است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف سه ‎ماه‏ از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه. شیوه نامه شناسایی صاحبان استعداد برتر دارای توانمندی‌های بالقوه و بالفعل را با در نظر گرفتن شایستگی‌های علمی پژوهشی، فناوری و افتخارات متقاضیان. شایستگی‌های شغلی، فرهنگی، اجتماعی و سوابق کاری با جهت‌گیری ایجاد تحول در دستگا‎ه‌های اجرایی تنظیم و به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی موضوع ماده (۱۱۶) قانون مدیریت برساند.

متقاضیان برخورداری از مزایای این آیین نامه ، می توانند در سال آخر تحصیل در دانشگاه و یا طی زمان گذراندن خدمت ضرورت سربازی درخواست خود را جهت احراز صلاحیت به بنیاد اعلام دارند.

در مورد نگهداشت نخبگان فعلی دستگاه های اجرایی در این آئین نامه پیش بینی شده است :

سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است با همکاری بنیاد ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، شیوه‌نامه نگهداشت و ارتقای نیروهای استعداد برتر و نخبه دستگاه‌های اجرایی، شامل نحوه شناسایی، ترسیم کارراهه شغلی، تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد نخبگانی و حفظ پویایی و چگونگی زمینه‌سازی برای اثرگذاری را تدوین و به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی موضوع ماده (۱۱۶) قانون مدیریت برساند و سامانه ذی‌ربط را برای اجرای شیوه‌نامه مذکور ایجاد نماید.

                             دریافت متن کامل

بدون نظر

ارسال نظر