گروه وکلا و مشاورین حقوقی

تدوین دستورالعمل نظارت بر فروشندگان خودرو

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، دستورالعمل مربوط به نحوه نظارت بر فعالیت نمایندگی‌های فروش خودروهای داخلی و خارجی را تدوین کرده است.
طبق این ضوابط:

   – تمام عرضه‌کنندگان خودرو باید گردش فرایند فروش را تدوین و به    نمایندگی‌های خود ابلاغ کنند

         عرضه‌کننده موظف است سیستم نظارت بر عملکرد نمایندگی‌های مجاز را تدوین و در بازه‌های زمانی مشخص اجرا کند.

         عرضه‌کننده خودرو موظف است دستورالعمل اعطا و لغو مجوز و همچنین نظام تشویق و تنبیه نمایندگی‌های مجاز را تهیه و اجرا کند.

         عرضه‌کننده باید نظام آموزشی پرسنل نمایندگی‌های مجاز خود را در چارچوب دستورالعمل آموزشی شامل استانداردهای شغلی تدوین و اجرا کند.

         تمام عرضه‌کنندگان خودرو باید دستورالعملی را برای حمل مناسب خودرو از محل عرضه‌کننده تا نمایندگی مجاز تدوین و بر حسن اجرای آن نظارت کنند به گونه‌ای که در صورتی که در زمان حمل، خودرو دچار صدمه شود مسئولیت جبران خسارت مشتری برعهده عرضه‌کننده خواهد بود.

         عرضه‌کننده خودرو موظف است فرآیند بازرسی و سرویس قبل از تحویل خودرو را تدوین و به نمایندگی‌های مجاز ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کند

         باید با انجام نظرسنجی از مصرف‌کنندگان، از کیفیت فرآیند فروش اطمینان حاصل شود.

         تمام عرضه‌کنندگان خودرو باید نظام رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان را مستقر و اجرایی کنند به گونه‌ای که در فرآیند آن مدت زمان تعیین تکلیف نهایی شکایت مشتریان از 20 روز بیشتر طول نکشید.

         عرضه‌کننده خودرو موظف است کتابچه راهنمای استفاده از خودرو، اوراق ضمانت‌نامه خودرو و مشخصات خودرو به همراه زمان‌های مراجعه خودرو بابت سرویس‌های دوره‌ای را به زبان فارسی و همچنین سند فروش، نام و نشانی نمایندگی‌های مجاز در سراسر کشور و لیست تجهیزات و متعلقات اضافی در خودرو را در زمان تحویل خودرو به مصرف‌کننده تحویل دهد.

   تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

بدون نظر

ارسال نظر