گروه وکلا و مشاورین حقوقی

پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی ممنوع شد

آیین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش ساختمان توسط معاون اول رئیس جمهوری به وزارتخانه‌های دادگستری، راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.
بر اساس این آیین‌نامه قراردادی که برای پیش فروش بسته می‌شود باید به صورت رسمی از طریق دفتر اسناد رسمی تنظیم شود در عین حال خلاصه تعهدات در سند مالکیت ثبت و به اداره ثبت تحویل داده شود.
در قرارداد پیش‌فروش یکی از موارد مهم مورد تأکید خریداری یک ملک توسط چند نفر است در این شرایط باید میزان سهم هر یک از پیش‌خریداران توسط دفتر اسناد رسمی در سند مشخص و به هر یک از پیش‌خریداران یک نسخه از سند تحویل شود.
در شرایطی که طبق برنامه مشخص شده طرح پیشرفت مناسب نداشته باشد پیش‌خریدار می‌تواند پرداخت اقساط را منوط به ارائه تأییدیه مهندس ناظر مبنی بر تحقق پیشرفت طرح نماید.
یکی از مزیت‌های اصلی این قانون تکلیف فروشنده بر جبران خسارت‌های ناشی از عیب بنا و زیان‌های ناشی از نبود رعایت ضوابط قانون به وسیله صدور بیمه نامه است. زمانی هم که پیش از پایان قرارداد خریدار قصد فسخ قرارداد را داشته باشد می‌تواند با تنظیم اظهار نامه کتبی، از طریق دفتر اسناد رسمی تنظیم‌کننده قرارداد موضوع را به فروشنده اعلام کند. از سوی دیگر فروشنده هم برای واگذاری تعهداتش به شخص دیگر پیش از موعد مقرر باید رضایت تمام پیش‌خریداران را کسب کند، این موضوع به صورت برعکس برای پیش خریدار هم صدق می‌کند. در عین حال پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی ممنوع است.
 

تاریخ : 26خرداد 93

بدون نظر

ارسال نظر